Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 10 december 2008

I sista minuten från Bohusgalleriet i Uddevalla.......

Soile Wernemyr och Jan Alfredsson är två konstnärer som nyligen ställde ut tillsammans på Bohusgalleriet i Uddevalla. Av olika skäl hann jag inte med dem under utställningstiden, men jag fick i sista stund lite bilder med mig och nu visar jag dem.

Soile Wernemyr är en mycket koloristisk akvarellist med ett glödande och ibland kanske till och med brinnande färgspråk. Hennes bildvärld är på det hela taget mycket varm och välkomnande, även om det mörka och kyliga förstås måste dyka upp här och var som konstrast.

Ett av hennes verk kunde man man köpa i bitar. Det fanns mallar att lägga över en både stor och komplex målning och så kunde man rita in precis den del av helheten man ville ha. Sedan betalade man per kvadratcentimeter. Nedan ser vi några utsnitt ur denna målarfest:





Jan Alfredsson har en stramare och mer diskret framtoning. Koloriten är mer dämpad och formerna är ofta reducerade till enkla geometriska former och kombinationer av sådana.

Den här målningen, Stranden II, (fokuserad detalj nedan) är en streckkomposition där avvikelserna från den räta linjen är små men ändå påtagliga och uttrycksfulla.

I viss mån arbetar Jan Alfredsson förstås inom en minimalistisk tradition, med seriell upprepning av vissa elementära former. Typiskt är också att upprepningen bryts med någon avvikande detalj, som får stor betydelse just därför att omgivningen i övrigt är så strikt regelbunden.

Ett typiskt exempel är den översta av bilderna nedan med titeln Stråle III, där en serie identiska svarta bandformer bryts av en enda liten röd "stråle".

På den undre bilden ovan, med titeln Spectacle I, ser vi ett exempel på Jan Alfredssons människoskildring, där han med ett formellt reducerat men ändå känsligt uttryckssätt skapar tydligt berörande gestalter.

Ibland lämnar Jan Alfredsson både det minimalistiska och det berättande och låter färgerna flyta ut i ymniga och/eller koncentrerade synpoetiska strukturer av olika slag. Här ser vi en del av serien Flöde, som väl också har vissa anknytningar till den organiska naturens värld.

Och så slutar vi med en intressant bild där det violetta inslaget utgörs av en halv plastbunke som fogats till den målade ytan.

Förstår inte är bildens titel, och den har kanske visst fog för sig. Men vad innebär det egentligen att förstå eller inte förstå något.....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,


http://intressant.se/intressant



Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.