Jag påpekade att sammankopplingen med installationen ovan förstärker titelns meningsinnehåll.
Detta att vara utestängd, lämnad efter, borttappad, ensam, får en fördjupad känslomässig klangbotten när vi ser det döda lammets fysiska inspärrning i en vidrigt giftig miljö.
Det fysiskt-visuella och det verbala bildar en ömsesidigt förstärkande enhet.
Jag har redan i ett tidigare inlägg refererat till en utställning på konsthallen i Arvika där jag inte kommer ihåg namnet på konstnären. Här kommer ett exempel till från samma utställning.
Det konstnärliga materialet är här grankottar (ovan) och en gammal resväska (ungefärligen av samma sort som nedan).
Installationen bestod i följande: en ensam grankotte hänger i ett snöre ganska högt ovanför golvet, och nedanför den står en vidöppen resväska, alldeles full med liknande kottar.
Titeln på verket är helt enkelt Hemlängtan. Här kunde Hirsts titel Away from the flock fungerat också. De bägge verken är i hög grad parallellt uppbyggda. Idén, det konceptuella innehållet, är detsamma. Det är i den fysiska gestaltningen av den gemensamma idén som skillnaden ligger.
Jfr tidigare inlägg:
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-5-hjrta-och.html
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, bild, bilder, foto, fotografi, kultur, etstetik, konstteori, modernism, postmodernism, skulptur, readymades
http://intressant.se/intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar