Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 7 november 2009

What a wonderful world (5); Notes of a stranger...

Göteborgs internationella konstbiennal 2009
What a wonderful world

Kristina Kvalvik står för ett av de vackraste och mest poetiska inslagen i årets biennal. Hennes verk Notes of a stranger består av tre videoprojektioner bredvid varandra.

De två yttre visar filmer från mer eller mindre förfallna och ödsligt folktomma bostadsområden.

Vi får se dem både utifrån och inifrån, både yttre miljö och sunkiga lägenhetsinteriörer.

Samtidigt läser vi på en projektionsyta i mitten en berättelse av någon som vandrar kring i denna miljö.

Ljuset i filmerna bidrar till att upplösa platsernas materialitet så att de får en overkligt drömlik karaktär.

Bildsekvenserna är något fragmentariska och slumpartade men har totalt sett en någorlunda entydig utstrålning.

Jag ser en kanske lite paradoxal skönhet i denna med andra ögon sett förmodligen trista miljö.
Textinslagen är både berättande och poetiska eller både och på samma gång.

Här finns en genomgående melankolisk grundstämning, men jag anar också en underström av någon sorts sorts avklarnad paradoxal lycka mitt i nedstämdheten.
Associativa referenser till TS Eliot (Waste land?) och Bob Dylan (kanske Desolation row?)faller för mig.

Nedan följer några textfragment ur Notes of a stranger(en brasklapp: min anteckningsbok kan ha trixat något med orden....):

Walking through silent rooms..

Days went by without anything being done. .

My voice slipped from my own to that of another... It had been inconsistent...It was as if the words where made of glass.

I had a feeling of regret but tried not to think about it.

Rode my bike around the outskirts of the city, it seemed abandoned...a house in danger of falling down....all apartments empty
.

Det dröjer både länge och väl innan jag upptäcker en bakgrundskuliss av ljud som jag liknar vid åskbuller, regn, ospecifikt brus, vind eller något sådant.

Eller kom ljuden utifrån, från någon annan del av konsthallen?

Vet ej....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.