Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

torsdag 5 november 2009

En konstnärs "testamente"; Rune Hurtigs sista verk

Rune Hurtig lärde jag känna i samband med att jag åtagit mig att skriva konstrecensioner i Bohusläningen.
Jag hade många både intressanta och ibland hejdlöst roliga samtal om konst och allt möjligt annat med honom och andra i kretsen kring Bohusgalleriet i Uddevalla.

Ibland pratade vi om att han verkade gå vägen mot ökad abstraktion i förhållande till motivet och jag frågade honom om hur långt han skulle kunna gå. Skulle motiven en gång helt försvinna? Det trodde han nog inte att de skulle göra helt och hållet.

Han finns tyvärr inte längre ibland oss, men för inte så länge sedan hade man en utställning på Bohusgalleriet, där vi bland annat fick se några av de sista målningarna han gjorde under sin sjukdomstid.
Större delen av målningarna ingår i en serie i vilken alla verk betitlas Oktober-November 2008.

Och jag kan förstås inte låta bli att tänka på våra samtal om motiv och abstraktion när jag ser de här bilderna....

December 2008.

Infokusering av ovan I

Infokusering av ovan II

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008

Ett tidigare verk tror jag. Silon är titeln.......

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008 (infokusering).

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008

Oktober-November 2008

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.