Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 11 juni 2008

Ur ordkällaren (1) Blickarna i gränden


Bland soptunnorna i den

grå återvändsgrän-

den händer ingenting.

Bara tystnad, det milda ljuset

och orörliga skuggor.

Men tystnaden

lyssnar intensivt till sig själv.

Söker kanske något

som kunde bli dess röst i världen.

Ljusets utspridda

öga iakttar oavvänt skuggorna,

för att utröna vilken färg deras

insidor har.

Skuggorna själva vänder

ofta blicken inåt

sökande efter en bakväg,

genom vilken de kan slinka ut ur

sig själva

till en annan tillvaro än

skuggans.

När skuggorna vänder blicken

utåt,

och iaktar omvärlden,

vill de veta om ljuset är tyst-

nadens synliga gestalt.

De stirrar på det

för att se om inte även ljuset

har en

mörk mjuk insida,

ständigt dold,

bakom den lysande utsidan.

Inget händer i den dammiga återvändsgränden.

Men luften är tät av blickar.

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.