Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

onsdag 25 juni 2008

Dalslands konstförenings sommarsalong 2008

Konst Dalsland sommarsalong
Här om dagen gjorde vi en liten familjetur genom Dalsland för att besöka årets sommarsalong på Konsthallen i Dals Långed. Min dotter Anna-Karin hittade snart sin favoriter, Gunilla S:son Kjellstedts målningar Cottage garden och Trädgård i Frankrike:

I hennes bilder anar jag ibland en lite mystisk dimension bakom den milda, fridfulla idyllen, ett stänk av något annat, något både bekant och främmande, kanske vemod, ett uns av någon oförklarlig smärta. Och jag undrar om jag är ensam om att se detta......




Landskap Stobo Skottland

Carl Folke Carlsson

De bilder jag själv fastnade först för var nog Carl Folke Carlssons målningar med sitt dovt ruvande mörker och intensiva men ändå delvis fördolda ljus.











Till det vildas törst.

Elisabeth Wennberg:

En målning vars titel håller vad den lovar: en virvlande dynamik som genomsyrar hela naturen.

































Anne Lindblom: Read my lips och Waiting in pink (ovan)
En för mig ny och intressant bekantskap. Här är ett måleri som inte gör så mycket väsen av sig men som berör med ett lågmält lyriskt tilltal. Jag är lite svag för sådant...



Kaledonian II(till vänster inzoomad närbild).
Sören Olsson

Här talas det inte lågmält, men det skriks inte heller. Det finns en energi i uttrycket och den centrala mörka cirkeln (i "dalens botten") fungerar som "pricken över i".



















Ovan: Landskapskonstruktion
KG Bratt

Inom ett strikt, rätlinjigt, till enkla
geometriska former reducerat ramverk lever och frodas
något helt annat: det diffusa, ickelinjära och mångskiftande formupplösta.
Är det världen eller bara vi själva som bär på denna djupt rotade motsats?





Långt borta och nära I-II

Marita Arvidsson

Finns här inte en stämning av uppbrott och avsked?
Av att något nytt är på gång, att förändringens vindar börjat susa genom tillvaron?








Reslust I-IV

Hjördis Clemens
Det ystert lekfulla hos Hjördis Clemens är här på ett intressant sätt kombinerat med blockartat arkitektoniska gestalter.
Titlarna lockar till jämförelser med Marita Arvidssons verk: Reslust till Långt borta och nära.......








Kris
Marianne Johansson (ovan)

Automatiska tankar brukar jag fästa en viss vikt vid. Det handlar då om tankar som bara "poppar upp" i huvudet utan något föregående koncentrerat tankearbete. Den tanke som plötsligt bara slog mig när jag skulle lägga in bilden ovan i bloggen var: Vad är egentligen en människa för något?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Carl-Gustaf !
Roligt att titta och läsa på din blogg.Välkommen på höstsalongen i dalsland för nya intryck.
vänliga hälsningar
Anne Lindblom

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.