Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

söndag 22 juni 2008

Värmlandstripp som konstexperiment (2)

Samtidskonst, konst, konsthantverk, keramik, skulptur
I inlägget nedan om
värmlandstrippen som konstexperiment eller kanske snarare upptäcktsfärd på jakt efter konst blev det inte så många bilder publicerade på grund av diverse tekniska svårigheter. Istället blev det mest lite konstteoretiska reflexioner kring en textil installation i mina föräldrars (av mig) till konsthall utnämnda badrum. Nu ska det bli mindre snack och mer bilder.

På midsommardagen gick färden från Arvika över Fryksdalshöjden med dess magnifika utsikt och sedan via Sunne och Torsby till Sahlströmsgården, där det var vernissage för en konstutställning där bland andra Marita Olsson och Liv Midböe, mor och dotter, ställer ut sina verk.

Vi hittade förstås en del estetiska godbitar redan på vägen, bland annat vid en av Vägverkets rastplatser:


Träd sjö berg och himmel.


Färg och form på en platt yta. (klippa vid väg)


Källsprång. Ready made på toaletten vid rastplatsen.



Långtradarchauffören och hans bakgrund.


Väl framme vid själva
utställningen möttes vi först av några vattensprutande skulpturer:

Fontän. Liv Midböe


Detalj av skulpturen ovan.

Liv Midböe är utbildad vid konsthögskolan i Bergen och bor och arbetar nu i Oslo med ett statligt arbetsstipendium. Kvinnobröstet (se ovan) som form är något som hon återvänt till i flera olika sammanhang.

Immensity. Skulpturserie (hus) av Liv Midböe. Enligt konstnären själv är tanken bakom verket frågor om oändlighetens och gränslöshetens realitet (både i stort och smått) versus tron på någon form av begränsande ändlighet.

Sniglar. Skulpturer av Liv Midböe.

Marita Olsson bor i Arvika och utbildade sig ursprungligen till socionom och arbetade bland annat som socialsekreterare och kurator. Sedan blev det snickarutbildning och nu tillverkar hon föremål som oftast kombinerar ett bruksvärde och ett estetiskt värde, till exempel skåp i många olika utformningar:































Marita Olsson gör också andra bruksföremål, till exempel bord och stolar, och ibland gör hon konstverk utan att tänka på nyttofunktionen alls.
Skulpturen nedan har helt enkelt titeln Fågel.











Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.