Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 11 juli 2008

Ändlös (?) Labyrint på Göteborgs konsthall

Samtidskonst, konst, foto, Göteborg

Endlos
Peter Johansson/Barbro Westling
Göteborgs konstmuseum
Falkhallen
Varar till 7 september

Endlos är en stor installation eller komplex skulptur som konstnärerna byggt upp med hjälp av metallstolpar och spännband i olika färger. Själv skulle jag gärna vilja använda genrebeteckningen 3-dimensionellt måleri, en målning som man kan gå in i.



Man kan gå genom konstruktionen i olika gångar och genom att ändra läge och synvinkel inom kompositionen kan man som olika aspekter av helheten se praktiskt taget hur många nya konstverk som helst. Man kan gå i närkontakt med något som liknar en "vanlig målnings" yta:



Eller så öppnar man blicken för de större och öppnare och ljusare rymder som verket också rymmer, eller som kanske snarare uppstår som en interaktion mellan den medskapande betraktaren och verket som fysisk struktur.




Endlos är uppbyggt som en labyrint som man kan ägna en god stund åt att utforska, men som labyrinter brukar innehåller den blindgångar, återvändsgränder, där det blir stopp; man kommer inte längre:


Och då kan man komma till ro och se sig om efter nya visuella uppleveler och sedan går man ut samma väg som kan kom och börjar vandra genom någon annan öppning. Jag lyckades inte hitta någon ingång som inte leder till en återvändsgränd. Kanske jag missade något? Man kanske kan klättra över.....

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.