Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 26 juli 2008

Ny nordisk fotografi (1) - The chicken story

Ny nordisk fotografi Common grounds
The chicken story
Mette Johansen
Hasselblad center, Göteborg.

Samtidskonst, foto, Hasselblad center, Göteborg
Det första som drog mina blickar till sig var Mette Johansens The chicken story. Den består av en bildserie där konstnären systematiskt satt in små plastkycklingar (det är väl plast?) istället för människor i typiskt mänskliga situationer.

Vad händer egentligen när man låter plastdjur ta människors plats? Jag ser det inte bara som en "kul grej", även om det naturligtvis finns finnas humoristiska aspekter på det hela.

Det är på något sätt som om de här förvandlingsnumren kastar ett nytt ljus över det mänskliga. När det inte finns några särskilda människor vars personliga individualitet vi frestas fördjupa oss i, så uppfattar vi kanske den mer allmängiltiga innebörden i de relationer och möten vi ser.
Why do we live är titeln på bilden ovan och poängen här är väl att vi ställer denna fråga i relation till någon/något som garanterat inte kan vare sig ställa den, besvara den eller ens förstås den (om nu någon alls förstår den). Och det gör att vi ser frågan om mänsklig livsmening ur en lite annorlunda och förbryllande synpunkt. Kanske är det så att vi här tvingas reflektera över av vi över huvud taget menar när vi ställer livsmeningsfrågor? (Och återigen: om vi alls förstår dem).

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är synd om människorna....

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.