Göteborgs konsthall
Fortsättning på tidigare inlägg: "Tomorrow always belongs to us (1) 2008-07-06)"
Samtidskonst, måleri, skulptur, konst, göteborg
Även Carl Hammoud anknyter till temat ordning/kaos, struktur/upplösning. De tavlor han ställer ut kan betraktas som hyperrealistiska med skulpturala och surrealistiska förtecken. En magisk närvaro av något gåtfullt och för det vanliga ögat osynligt lyser över den värld han målar fram.
Motiven verkar antyda vår samhällsforms undergång. Vi ser typiska komponenter/symboler för denna ordnings fundamentala sociala mönster, till exempel möbler, böcker, kartonger, skåp, papper/dokument, i omtumlande oordning.
En näraliggande association är att de krafter som skapat tumultet i Carl Hammouds värld kan vara besläktade med de formupplösande tendenser vi i ett tidigare inlägg (Tomorrow always belongs to us (1)) såg hos Christina Malbek (House in the mountains) (detalj):
Även här möter vi en ordning som kan ses som formellt analog med djupgående drag i den samhällsform vi lever i och som hotas av upplösning och förfall. Resultatet av Christina Malbecks subversiva krafter kan mycket väl vara Carl Hammouds sönderbrutna och tumultartade byråkratiska kontorsmiljöer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar