Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

lördag 12 september 2009

Marsvinsholms skulpturpark (2); Valda verk....

Den första sommarbilden nedan från Marsvinsholms skulpturpark har jag redan visat, men jag tar med den en gång till.


Den heter Agrar referens, och specificeras närmare som en "platsrelaterad skulpturinstallation" av Erik Lennarth. Vi känner förstås igen vitinplastningen av hö i våra jordbruksmarker....

Verket ovan hör inte till själva utställningen, utan är min egen skapelse. Jag kallar den Agrarteologisk referens, platsrelaterad fotoinstallation (sädesfält med kyrktorn).

Badende vinde av Bente Polano. (Kroppsform med den omgivande naturen som inälvor).

Betongskulptur av Teresa Holmberg och Jonatan Haner
(Den heter antingen Tove eller Firebringer, förmodligen Tove, jag har inte full koll på alla konstnärer och titlar från den här parkvandringen).
Figuren befinner sig ute i vattnet, som är fullt med gröna alger, eller någon sorts vegetabilier i alla fall....

Blå stabile, timmerskulptur av Josef Salamon.

Här kan jag tyvärr inte ange vare sig titel eller konstnär, men så här såg det i alla fall ut över en bäck i ett litet skogsparti i parken (ovan och nedan).

Det känns nästan som om de två verken ovan hör ihop med varandra på något sätt....

Diagram, betongskulptur av konstnärsduon Cubes..

Marsvin, glas och betong, av Pia Allen. (Marsvin lär betyda tumlare på danska)

Här ser vi en annan aspekt på Erik Lennarths Agrar referens (jfr ovan längst upp.

Knogelform, stengodsskultpur av Kirsten Ernst.

Objekt 2002, stålplåt, av Simon Jörgen Simonssen.

Oxiderat rum, skulptur av Jens Evald Hansen.

Reflektion, stålplåt och vatten, av Dan Lestander.

Här har jag inte heller någon uppgift om vare sig titel eller konstnär. Tyvärr...

Upphovsmannen till det här verket (0van) heter William Sweetlove och verkets titel/titlar är Cloned english terrier, red, Cloned english terrier, blue, och Cloned frogs on a galadress.
På klänningsskulpturen i bakgrunden kunde man faktiskt se små röda grodor utspridda över skulpturytan.

Här citerar jag gärna lite ur utställningskatalogen om Sweetloves verk:

"Hans fantastiska assemblage och konstverk vittnar om en humoristisk reaktion mot petit-bourgeois andan i vår vardag. Paradoxen, ironin och dualismen mellan det naturliga och det artficiella spelar en viktig roll i Willian Sweetloves konstverk. "

Soffa, gjutjärnsskulptur av Henrik Herrström.

The rat king, granitskulptur av Magnus Ringborg.

Utan titel, glasfiber, av Ulrik Wintersborg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.