Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

tisdag 29 september 2009

Natur och skulptur i Pilane 2009

Även i år har vi kunnat ta del av moderna skulpturer i ett fornlämningsområde med domarringar, resta stenar och stensättningar i Pilane på Tjörn.
"Modernism bland fornlämningar" hade jag som rubrik för ett inlägg om förra årets utställning. Betande får passar mycket bra in i helheten. Nedan följer några av de verk jag fångade med kameran för några dagar sedan.

Timeflow av Ulla Viotti.

Verket ovan finns kvar sedan förra året. Då skrev jag så här om det:

"Kristian Bystads liggande kvinnohuvud, ”Dröm”, har en meditativt rofylld, inåtvänt skådande världsfrånvändhet som vi gärna förknippar med en buddistisk livshållning. "

I år är Kristian Bystad dessutom representerad med skulpturen ovan, med titeln Man.

Den hör jätteskålen heter "Apres la pluie" (Efter regnet) och är skapad av den franskvietnamesiska konstnären Nicole Ba Vang.

Tittar man noga visar det sig att kvinnan drar av sig sin hud; ömsar skinn eller förvandlas till något radikalt annorlunda eller....

Laura Ford har gjort skulpturer på temat Hemlösa djur. Den ovan heter Hemlös räv.

Ovan ser vi den hemlösa räven i en närstudie.

Hemlös grävling av Laura Ford. Grävlingen rotar i en soptunna efter mat, verkar det som.

Hemlös igelkott av Laura Ford. Igelkotten har någon sorts kundvagn med sig ser det ut som, och i den ligger kassar med...ja, kanske återvinningsburkar som ska finansiera dagens middag? Observa att kassarna inte är några "readymades". Allt är skulpterat.

Det här verket kan jag inte ge riktig rättvisa åt med min kamera, men bilderna illustrerar väl ändå något. Vi ser en sorts grotta som man kan gå in i om man vill. Materialet ser väl närmast glasartat ut, men det uppges vara något som kallas "naturidentisk kåda".

Verket heter Damski Czepek av amerikanen Ursula von Rydingsvard. Innan det kom till Pilane stod det i Madison square garden i New York. Det hände att folk vigde sig inne i konstverket.

Den här skulpturen, Sprung, avLeo Pettersson, är gjord av pilträ. Från toppen där det står ser man ut över kustens vatten, som den här dagen verkligen glittrade i samma starka solsken som gjordet det problematiskt att fotografera.

Det här lejonet, eller kanske snarare blandningen av lejon och människa, heter Leoniden, och bakom det står belgaren Johan Tahon.

Ovan ser vi Leonidens ansikte i närstudie. Undrar vad det egentligen ger uttryck för....

Tournesol (Solros) av Jonas Holmqvist.

Tratt. Gjutjärnsskulptur av Jonas Holmqvist.

Kneeled shadow II, skulptur i rostfritt stål och sten av spanjoren Jaume Plensa.



Tittar man efter lite närmare ser man att verket är uppbyggt av bokstäver.....


Den som vill bekanta sig med 2008 års skulpturer i natur i Pilane kan göra det via länken:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/09/pilane-p-tjrn-modernism-bland.html


Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.