Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

torsdag 3 september 2009

LG Lundberg och bortomvärlden

Nedslag
LG Lundberg
Konsthallen
Bohusläns museum

Transcendenstemat, tankar kring det gåtfulla och okända som ligger bortom det kända och uppenbara, är en aspekt som förts fram i tolkningar och resonemang kring LG Lundbergs målningar.
Målningarna från perioden 1973-79 med stängsel som motiv kan vara ett exempel.
Ett stängsel, särskilt om dess omgivande rum ligger i totalt mörker, kan väcka frågor om vad som döljer sig i detta mörker, i det som för oss framstår som total tomhet och frånvaro.

För min egen del har jag inte upplevt den sortens gåtfullhet kring de här stängselmålningarna.De har inte väckt särskilt mycket tankar men däremot visuellt-sinnliga upplevelser.
De hör nämligen till den sorts bilder som visar ett eget omtumlande liv om man ställer sig och tittar på dem länge, oaavvänt och koncentrerat.
Nya enheter av stängslets kvadratiska grundformer samlas och grupperar sig i mönster av större block, mönster som ibland får ett inslag av dynamisk föränderlighet.
Nya, till en början oanade, färgnyanser flimrar till och svävande färgkroppar lösgör sig från ytan.

Skärm 19 (ovan), 1971-73, är väl en ganska uppenbar gestaltning av gränsen mellan känt och okänt, kanske till och med mellan begripligt och obegripligt, språk och icke-språk. De olika distinktionerna kan bli metaforer för varandra. Målningen har ett drag av surrealistisk öververklighet, eller kanske underverklighet, över sig.

Den ur transcendensaspekten mestspännande målningen heter Längtan II och är målad 2007 Här möter vi en konstruktion där konstnären med sina måleriska medel lyckats göra en kraftfull men ändå undanglidande gestaltning av en viktig gräns.
Den gräns det handlar om här är gränsen mellan sådant vi kan få kontakt med, och sådant som för alltid, och kanske till med nödvändigtvis, ligger bortom det kändas horisont.
Detta bortom känns vagt och tvetydigt, även om dess närvaro som sådan tar tag mig ordentligt.

Så här (ovan och nedan) här kan det se ut om vi sätter fokus just på delar av målningen som är särskilt relevanta ur den synpunkt jag just nu håller mig till.

Och den hetaste frågan här är kanske inte den om vad vi skulle upptäcka om vi kunde ta oss bortom hinnan som verkar utestänga oss från en hel värld av möjligheter, utan om det överhuvud taget finns något där som vi kan ta till oss.
Kanske skulle denna värld framstå som en ren tomhet för oss.

Tänk om vi skulle möta en verklighet utan objekt i tid och rum.....


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,


http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.