Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

måndag 21 september 2009

What a wonderful world: Konstbiennal 2009 (1)

What a wonderful world
Göteborgs intenationella konstbiennal 2009

What a wonderful world är alltså namnet på årets upplaga av Göteborgs internationella konstbienneal, som äger rum på flera institutioner i Göteborg, bland andra Röda sten, Göteborgs konsthall och Göteborgs konstmuseum.

Ett av de videoverk som ställs ut på Röda sten är Workingclass Hero (A Portrait of John Lennon) av Candice Breitz. Vi får möta en kör som sjunger sig igenom John Lennons första skiva efter Beatlestiden, benämnd John Lennon/Plastic Ono band.

Jag har skivomslaget bredvid mig i skrivandets stund och på det ser jag John och hans Yoko Ono under ett stort träd och det hela ser mycket idylliskt ut.

Sångernas innehåll är dock inte alls lika idylliskt. John Lennon är mycket naken och självutlämnande och sjunger om ångest, sorg och förtvivlan inför det liv och den värld han möter. Kärleken finns dock också närvarande som någon sorts hopp...

Videoverket består av enskilda projektioner av körens medlemmar, som tillsammans sjunger sångerna på den här plattan. Medlemmarna i kören uppges alla vara Lennonfans. (För bildfakta se nedan)

Jag tror nog att John Lennon själv skulle tyckt om det här verket. Det är en originell och kreativ gestaltning av själva sångmaterialet.
Framförandet har också ett drag av den enkelhet och direkthet i tilltalet som John Lennon själv har i sina originalversioner.
Dessutom är det riktigt intressant att se hur de de enskilda körmedlemmarna lever sig in i sångerna på sina egna individuella sätt och hur alla bidrar till helheten.

Eftersom jag inte kan visa mer än en stillbild från själva videoverket, så lägger jag istället in en inspelning från YouTube med John Lennon/Ono Plastic band. Jag väljer Mother, där John enkelt men starkt sjunger om sin relation till sina föräldrar:



Här är texten till låten:

Mother, you had me, but I never had you
I wanted you, you didn't want me
So I, I just got to tell you
Goodbye, goodbye

Father, you left me, but I never left you
I needed you, you didn't need me
So I, I just got to tell you
Goodbye, goodbye

Children, don't do what I have done
I couldn't walk and I tried to run
So I, I just got to tell you
Goodbye, goodbye

Mama don't go
Daddy come home
(repeat 9 more times)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Fakta om bilden från videoverket: Candice Breitz: Working Class Hero (A Portrait of John Lennon) (2006)Installationsbild: Bawag Foundation, Vienna, 2006. Foto: Alex FahlCourtesy: Candice Breitz & Jay Jopling / White Cube

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.