Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

fredag 11 december 2009

Damien Hirst i blåsväder; Äntligen eller......

När jag var i London senast köpte jag ett exemplar av Daily Telegraph av en speciell anledning. På förstasidan hänvisades till en artikel om dåliga recensioner av en utställning med verk av Damien Hirst.

Rubriken i Daily Telegraph är "IT COULDN´T GET WORSE FOR HIRST".

Eftersom han varit så extremt kommersiellt framgångsrik och dessutom omdiskuterad har jag intresserat mig lite för mr. Hirst och skrivit en del bloggar om olika aspekter på hans verk.

Hans konstnärsskap handlar ju inte bara om djurkadaver i formalinlösning, även om det kanske är dessa som gjort honom mest känd i vida kretsar.

Ovan ser vi en bild av The physical impossibility of death in the mind of someone living, ett verk vars titel av många ansetts vara intressantare än dess mer extraordinära visuella del, en stor haj i en tank med formalinlösning.

Utställningsobjektet ovan, ett dött lamm i en formalintank, blir med titeln Away from the flock något hjärtknipande. Allvarligt talat. Faktiskt....

Till de konceptuella delarna av mr. Hirsts värld hör en omfattande serie med bilder som, tillsammans med textinslag, åskådliggör den medicinska vetenskapens (kanske naturvetenskapens i allmänhet) roll som vår tids religion.

Ovan ser vi en bild av ett typiskt medicinskt piller som fått titeln Saint Peter, efter aposteln Petrus, den klippa som Jesus skulle bygga sin kyrka på.
Nu verkar det alltså som om medicinen är den klippa vi ska bygga våra liv på....

En annan serie omfattar bilder som för tanken till medicinförpackningar men där preparatnamnet ersatts med namnet på någon vanlig rätt ur den engelska husmanskosten.
Tanken bakom tycks vara att mediciner i olika former blivit en lika självklar del av vår vardag som födan.
Piller som en del av det dagliga brödet.......


Till de mer estetiskt inriktade verken hör de sk. spotmålningarna (exempel ovan), där prickar i olika färger bildar mönster som ofta har en dynamisk optisk framtoning.


En annan genre, spinnmålningarna (exempel ovan) , har åstadkommits genom att färg appliceras på en snurrande skiva, så att centrifugalkraften i hög grad blir avgörande för målningens struktur.

Många (kanske de flesta) av de här målningarna har Hirst inte gjort själv. Han har betalat andra för att rent praktiskt producera dem.

Så åter till tidningsartikeln.
Det som hänt är att Hirst har valt att ställa ut verk som han gjort helt själv i en av Englands mest förnäma konstinstitutioner, The Wallace collection.

Där har hans bilder hamnat i närheten av målningar av storheter som Tizian, Rembrandt, Velasquez och Poussin. Och jag citerar direkt ur artikeln:

"The result has been one of the most unanimously negative responses to any exibition in living memory", skriver Sarah Crompton.

En kritiker i The Guardian betecknade det hela som "Deadly dull, amateurish" och i The Times blev omdömet "Dreadful".

En recensent i The Independent var lika tydlig i sitt omdöme: "Not worth looking at".

Själv har jag inte sett de här målningarna och kan därför inte ha någon egen åsikt om dem. Men mig veterligt är det första gången den så högt uppburne och kommersiellt framgångsrike Damien Hirst råkat ut för en sådan här bredsida från kritikerkåren.

"The critical worm has turned".....

(Källa: Daily Telegraph sidan 19 torsdagen 15 oktober 2009)

För den som vill se vad jag tidigare gjort om Damien Hirst så finns det några länkar här:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/10/damien-hirst-under-luppen-1-mat-och.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-2-medicinsk.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-3-hajen.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-4.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-5-hjrta-och.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-6-mission.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-7-drastiska.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/12/damien-hirst-under-luppen-8-konst-som.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/12/damien-hirst-under-luppen-9-lamm-och.html

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant



1 kommentar:

Anonym sa...

Är Damien Hirst en bra konstnär?

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.