Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

torsdag 21 augusti 2008

Ljus och skir materia vid Bohuskusten (revisited)

Natur, landskap, konst, readymades, bohuslän
I ett tidigare inlägg (2008-07-28) från det lilla naturreservatet Veddö mellan Fjällbacka och Grebbestad visade jag bland annat bilder av några klippor som fascinerade mig.

Jag skrev då om "det utsökt spröda linjespelet på dessa mjuka släta klippor...."

Så här kunde det se ut då:

Jag skrev också att det var lite väl starkt solljus för fotografering, och att jag skulle återvända någon molnig dag för att ta nya bilder.

Och återvände gjorde jag, inte en helt och hållet molnig dag, men ändå en med andra ljusförhållanden. Och resultatet blev som synes mycket annorlunda:

Ja, det är samma klippa, fast den är inte längre "skir" och ljusupplöst, utan mer distinkt, förtätat materiell i sin framtoning.

Här ser vi samma motiv på lite avstånd och det (fortfarande) "utsökt spröda linjespelet på dessa mjuka släta klippor...."

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.