Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

fredag 1 augusti 2008

Ny nordisk fotografi (3)-Fram ur mörkret

Ny nordisk fotografi Common grounds
To recall a memory (Untitled 1-6)
Jim Lundin
Hasselblad center Göteborg. Tidigare inlägg publicerade 2008-07-29 och 2008-07-26

Samtidskonst, foto, konst, Göteborg
Jim Lundin låter i bildserien Recall a memory ett blekt kallt sken lysa över tingen, så att de träder fram ur ett omgivande kompakt mörker. Ljuset berör bara tingens ytor och mörkret omkring verkar omutligt ogenomträngligt.

Som om de ting Jim Lundin koncentrerar sig på vore ensamma i en i övrigt tom värld. Eller kanske till och med som om det inte fanns något annat än ytor.




Upprinnelsen till bildserien är att han ville nå fram till ett mindre intellektuellt belastat och mer intuitivt sätt att arbeta. Han använde sig då av något han kallar ”in-my-head-snapshots” som förhållningsätt till omvärlden.


Han lade fokus på vissa typer av objekt: träd, betongstrukturer, fordon, verktyg, metallföremål med mera. Han kände det som en mer eller mindre omedveten dragning till just de här motiven.



Det verkar som om han intresserat sig för dem oberoende av vilka sammanhang och funktioner de varit inordnade i. Så här skriver han i utställningskatalogen (i min tolkning från engelskan):

”Jag förmodar emellertid att mitt intresse för dessa objekt inte har att göra med vad de faktiskt är, utan att de tilldrog sig min uppmärksamhet på grund av sin form, materialet eller av någon annan anledning”.

Det han låter ljuset lyfta fram blir något helt eget i sig självt. Kanske har det eller har haft en bruksfunktion, men nu är det befriat från alla sådana band. Det välkända blir något märkligt och främmande. Och magiskt fascinerande.

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.