Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

tisdag 19 augusti 2008

Ny nordisk fotografi(10)-Chicken story (revisited)

Ny nordisk fotografi
The chicken story (revisited)
Mette Johansen
Hasselblad center Göteborg

Samtidskonst, foto, konst
I ett tidigare inlägg (2008-07-26) berörde jag Mette Johansens bildserie The chicken story. Nu har jag hittat två bilder i en mapp som inte kom med den gången.
Och jag kan åter konstatera att den här "kycklingpsykologin" kastar ljus även över människolivets villkor.




Bilden med kycklingarna i soffan har titeln Love is in the air och krocken mellan bild och text gör kärlekslösheten och bristen på gemenskap tydlig, som med ett stort utropstecken.







Raggarbilden heter Trying to fit in men omöjligheten att passa in i sitt livssammanhang och bli en del av en gemenskap framstår med knivskarp skärpa.





Och att det är plastkycklingar i soffan respektive "vid ratten" gör inte bilderna mindre drabbande som människopsykologisk gestaltning.

I och med att kycklingarna inte har alla de drag vi förknippar med människor, så framstår allt individuellt mänskligt som bortskalat, vilket gör situationerna mer abstrakta, men också mer allmängiltiga.

Eller för att citera mitt tidigare inlägg:

"Det är på något sätt som om de här förvandlingsnumren kastar ett nytt ljus över det mänskliga. När det inte finns några särskilda människor vars personliga individualitet vi frestas fördjupa oss i, så uppfattar vi kanske den mer allmängiltiga innebörden i de relationer och möten vi ser.

Kul kanske man kan tycka, men ändå i mina ögon något tragiskt, och det slår ganska hårt...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet inte om det här ser särskilt mänskligt ut. Du verkar ha en något vild fantasi.

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.