Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

onsdag 20 augusti 2008

Minnesbilder från en höstlig Dalslandstur

Foto, konst, kultur, natur, Dalsland
Här kommer en inte helt årstidsadekvat bildrapsodi från en tur till lilla Ed i Dalsland. Men den årstid som inte råder just nu kan man ju ändå tänka på. Allt är på sätt och vis närvarande just nu.


Åkrar kan vara mycket lyriska, upptäckte jag under färden mot Ed. Grönskan, höstgrödan, har just börjat profilera sig i olika ljus- och färgnyanser mot sitt mörka upphov.



Kyrkogården i Ed med sjön Lilla Le i bakgrunden. Här ligger min farmor begravd. Jag låg i lumpen och bara uniform vid begravningen. Så kan det bli....

Stora Le är en spännande sjö. Djup är den och med dramatiska bergsbranter. Jag har bott granne med denna sjö i 18 år. Nu bor jag istället i Uddevalla och granne med havet.

Jag hittade den här vagnen när jag vandrade ner mot Stora Le och tog bilden egentligen mest för att vagnen är så grön......



Här leker ljus och mörker och speglingar med varandra utmed stranden. "Leker" är kanske fel ord? Men något gör de väl i alla fall....

Många höstars fallna löv har varit bränsle för hasselbuskarnas växande liv i det lilla naturreservatet i närheten.

Och de gulnade löven som fortfarande sitter kvar på sina grenar dansar i vinden och viskar om sommaren som gick och vad som kommer sedan...och sedan....

Återigen Stora Le, och här är jag i omedelbar närkontakt med sydstranden. Men egentligen är det väl himlen som har huvudrollen här och inte sjön?


Utmed stranden hittade jag också den här lilla lekstugan. Varför jag tog bilden? På grund av grönt, violett och gult förstås.


Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.