Raukarna, dessa arkaiskt uttrycksfulla skulpturer, har formats genom att vattnet har strömmat mot klipporna och slipat bort mjukare bergarter och bara lämnat den hårda kärnan kvar.
Vatten som mejsel ... och detta märkligt mjuka men ändå supereffektiva verktyg behöver ingen mänsklig vare sig hand, tanke eller känsla som styr....
Kanske handlar konst inte om huruvida en människohand hållit i verktyget eller inte utan om..
.........att kunna se på ett särskilt sätt, oavsett vad man tittar på.....
Ruinerna av kyrkor och kloster; dessa arkitektoniska skulpturer har formats av människohänder med hårda, vassa verktyg och allt har planerats ytterst noggrant...
......och både estetiska och teologiska hänsyn har legat bakom de här skapelsernas form...
.....här har vi raukarnas absoluta motsatser kan man kanske tycka..... mot det rått skrovliga och....
......på sätt och vis "amorfa" ställs stringenta och välartikulerade ytor och konturer, mer av balans och symmetri......ja, listan på skillnader kan göras lång....
....samtidigt och kanske paradoxalt: när det gäller vissa dimensioner av känslomässig expressivitet, så framstår de av vattenmejslar formade raukarna som mer uttrycksfulla än de skulpturer som formats människor.....
....och båda de här skulpturkomplexen har naturligtvis sina egna unika värden.
En tredje aspekt på Gotland som konstobjekt kan ses som någon sorts kombination av minimalism, konstruktivism, och modernistisk skulptur. Det här är bilder tagna i hamnen på väg hem från Gotland.
En del av miminalismen som konstart (däri i den här bloggens konstvärld naturligtvis inräknat readymades) kan fångas med definitionen:
Minimalism = def. seriell upprepning av identiska komponenter på ett strikt tregelbundet (monotont) sätt utan att resultatet påverkas av subjektiva inslag som känsla och personlighet.
På bilden ovan ser vi exempel på detta: de identiska komponenter som upprepas på ett strikt regelbundet sätt är förstås de lodräta metallstängerna i räcket längst upp.
Här, både ovan och nedan, ser vi en liknande struktur men vi ser också att monotonin kan brytas genom att de seriella upprepningarna bryts mot andra strukturer, som även de i för sig kan vara seriella upprepningar, men av något annat, på ett annat sätt, eller i en annan riktning....
.... och det är hela tiden geometrisk stramhet och figurativ återhållsamhet som härskar.....
Och totalresultatet av sådana här konstruktioner (ovan) kan kanske till och med få drag av de gamla katedralernas monumentala framtoning, av något gemensamt som översatts till ett sentida visuellt språk, en delad andemening fast i ny materiell dräkt........
...eller också är det inte alls så, jag kanske har fel.....missuppfattat det hela....det där med andemeningar är det nog inte så lätt att få något grepp om....
http://intressant.se/intressant
Läs även andra bloggares åsikter om Konst, samtidskonst, skulptur, raukar, kultur, foto, fotografi, minimalism, Gotland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar