Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

onsdag 24 september 2008

London som konstobjekt; minimala ingrepp...

London sommaren 2008

Det här är egentligen bara två exempel på hur små förändringar på eller kring en yta kan förändra helhetsintrycket på ett mer dramatiskt sätt än man kunde tro.

Det första exemplet är en i sig ganska vacker yta, som utgör fronten till en simhall i en Londonförort. Både formellt och koloristiskt tilltalande.
Men därtill de små obetydliga händelserna: människor kommer och går, en bil smyger in i ett hörn...... och mitt i obetydligheten har något påtagligt hänt......

Exemplet nedan visar en yta som med sin monotona upprepning av en och samma modulära enhet, glasfönstret med betonginfattning, har en visuellt påtaglig kraft; ytan har, lite paradoxalt tillspetsat, ett uttryck mitt i själva uttryckslösheten......

Och sedan kommer även här ett litet ingrepp, som i en visuellt mera komplex omgivning inte alls skulle fått den substans det nu får.....


En del av en lyktstolpe träder fram; dess närvaro blir i en mening minimal och obetydlig, men ändå distinkt och förtätad så att situationen inte bara förändras, utan därtill förvandlas på ett smått häpnadsväckande sätt.....



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.