Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

onsdag 3 september 2008

Zornat och Carl-Gustafs nonsensfråga

Thomas Zornat
Med utgångspunkt
Stenasalen Göteborgs konstmuseum.

Samtidskonst, konst, måleri, kultur
När jag såg de här bilderna i somras klottrade jag nästan omgående ner följande fråga i mitt exemplar av utställningskatalogen:

Som genom en regndroppig glasruta; men hör rutan till samma värld som de suddiga gestalterna och miljöerna bakom den? Och jag tyckte att svaret på den frågan blev: Nej.



Denna fråga är väl strängt taget rent nonsens. Men eftersom den ändå inte överger mig, så kan jag väl släppa ut den i internetvärlden som någon sorts virtuell fjäril eller nyckelpiga ("flyg nyckelpiga flyg").

Jag tror att jag utan att egentligen tänka efter särskilt mycket fick någon sorts intryck av att de hinnor vi ser som droppiga och vattenstriliga fönsterrutor inte är en rent fysisk och inte heller någon rent bildmässig gräns.

Istället är verkar de vara någon sorts metafysisk gräns som för alltid stänger till kontakten med en mycket verklig, men ändå djupt främmande världsdimension.

Och det allra mest mystiska är att jag samtidigt uppfattar detta djupt främmande som vår egen värld, den vardagsvärld vi lever våra liv i......

Här är länkarna till mina övriga inlägg om Thomas Zornat:
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008_08_01_archive.html

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/08/hakkors-p-strykjrnet.html

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/08/thomas-zornat-bonusbild.html



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.