Jag skriver om konst i olika former och är intresserad av det mesta, det må sedan kallas traditionellt, samtidskonst, modernistiskt eller postmodernistiskt. Dessutom publicerar jag en hel del egna fotografier i olika genrer.

Om mig

Mitt foto
Jag är 60 år gammal och bor i Uddevalla där jag arbetat som journalist. Har också genom åren pysslat en hel del med filosofi, både inom och utom de akademiska sammanhangen. Är intresserad av mycket (för mycket säger en del) och har ett ganska passionerat förhållande till det jag är intaggad på.

Bloggarkiv

fredag 12 september 2008

Thomas Zornat och mötet med readymades

Samtidskonst, konst, foto, readymades, kultur
Jag har i några inlägg skrivit om Thomas Zornat och visat bilder av hans verk. I mitt sista inlägg koncentrerade jag mig på bilder av den här speciella sorten:


Jag ställde frågan om den regndroppiga glasrutan hör till samma värld som de suddiga gestalterna och miljöerna utanför den. Nej, tänkte jag mig, det verkar som om rutan avskärmar någon främmande verklighetsdimension.


Nu har jag hittat några readymades (när jag använder ordet readymade, så har jag ofta, men inte alltid, vår monsieur Duchamp i tankarna) som påminner lite om Zornats målningar. Det är de rejält smutsiga rutorna på min arbetsplats som suddar till den välbekanta husfasaden på andra sidan gatan.

Kan jag nu ställa samma fråga om de här fotografierna som om Zornats bilder ovan? Ja, det kan jag naturligtvis, men blir svaret annorlunda?


I viss mån har vattenstrilet och smutsen samma effekt på upplevelsen av motivet. Det välkända blir främmandegjort med ett litet stråk av gåta och annanvärldslighet.

Men jag tänker inte fördjupa mig mer i just detta resonemang.
Jag nöjer mig med att konstatera, att om man har ögonen med sig, så kan även vardagsvärlden få konstnärliga värden.

Vi kan komma långt med readymades. Och förvisso längre än Duchamp själv......

Här är länkarna till mina tidigare inlägg om Thomas Zornats verk:

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/08/zornat.html

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/08/hakkors-p-strykjrnet.html

http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/08/thomas-zornat-bonusbild.html
http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/08/zornat-och-carl-gustafs-nonsensfrga.html

http://intressant.se/intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

STORBILDSGALLERI

STORBILDSGALLERI
Här lägger jag ut bilder i lite större format .

Ex Machina Tora Windahl

Ex Machina Tora Windahl

Valand

Valand
Större kök. Skulptur av Beatrice Ehrström.